Denne uken har jeg funnet en billigvin fra Spania. Dette er en deilig og frisk spanjol med masse smak, som man virkelig kan kose seg med nå i kulden. Vinen smaker tydelig røde mørke bær og litt urter. En veldig god vin til prisen, denne kan du fort bli glad i.
Aperol Spritz er sommerdrinken som virkelig har tatt Norge med storm. Men nå er det også den nye afterski-drikken, og finnes ferdigblandet på flaske.
Nå kommer sola og da må vi starte rosévin-sesongen. En klassiker er da Rosaura fra Feudi di San Gregorio. Litt markjordbær i lukten og frisk og fruktig i stilen. Nå kan sommeren komme.
Piemonte i Italia er kanskje mest kjent for røde viner som Barolo og Barbaresco, men de lager også friske og deilige roseviner. Clavesana er helt klart en av dem.
I år syns jeg man skal prøve noe nytt, men like bra som Champagne, nemlig engelske bobler. England blir bare flinkere og flinkere til å lage vin.
Rosevin er tingen nå om dagen. Da passer det godt med en fra rosevinens vugge Provence. Ved første slurk ble jeg litt skeptisk, men da jeg fikk åpnet den litt med å snurre den i glasset så kom smilet fort.
Jeg føler at jeg selv drikker altfor lite av druen Shiraz, eller Syrah om du vil. Det bør jeg gjøre mer av for det finnes masse deilig Syrah der ute som venter på å bli testet ut.
I starten på året skal vinene helst være litt billige, og her har du en deilig og frisk hvitvin med lukt og smak av syrlig frisk grapefrukt. Dette er en deilig vin som man bare kan sitte å nippe til under helgekosen.
Amaranta er ikke bare en diger og tung flaske, innholdet er også en smaksbombe av dimensjoner. Når du dytter nesa ned i glasset så oser det av mørke bær og moden frukt. I munnen en den rund og tung med masse smak. Denne sitter lenge i munnen og er for de som liker tunge og fyldige viner.
Nå ryktes det om vinterferietid i landet og da trenger man en god vin til kjøttet. Petra HEBO er en deilig og saftig vin som trenger hjelp av en kjøttbit for å bli enda bedre. Da sitter den perfekt i munnen.






































