Denne uken har jeg funnet en billigvin fra Spania. Dette er en deilig og frisk spanjol med masse smak, som man virkelig kan kose seg med nå i kulden. Vinen smaker tydelig røde mørke bær og litt urter. En veldig god vin til prisen, denne kan du fort bli glad i.
I dag vil jeg være litt spåmann. Et vinområde vi kommer til å bli mer og mer glad i fremover er Ribera Del Duero. Dette er vinen spanjolene vil ha for seg selv. Der det er varmt om dagen og kaldt om natten, noe som gir druene robust og mye smak. Ja, for vi snakker om mye smak her.
Rosevin er tingen nå om dagen. Da passer det godt med en fra rosevinens vugge Provence. Ved første slurk ble jeg litt skeptisk, men da jeg fikk åpnet den litt med å snurre den i glasset så kom smilet fort.
I dag vil jeg snakke om en fantastisk Nebbiolo fra Travaglini, som lager noen helt fantastisk gode viner. Denne smaker av mørke runde bær med en ettersmak som sitter lenge. Kan drikkes nå, men kan også lagres i årevis. Har du kjøtt på bordet passer det perfekt med en vin fra Travaglini.
Liker du hvitviner som smaker litt? Da bør du teste Graywacke Wild Sauvignon. Når du får den i glasset så kjenner du en utpreget duft av grapefrukt, og du kjenner at den har ligget en stund på fat.
Nå er sommeren godt i gang, og det skal grilles til alle dager og muligheter, og da bør man ha en god vin som passer.
I dag vil jeg snakke om en skikkelig smaksbombe fra Spania. Roda oser av smak og roper etter kjøtt. Dette er en stor vin som man kjenner har ligget en stund på fat. Den har en rund og mild vaniljeslutt, vinen sitter lenge i munnen og er en perfekt høstvin.
Nå kommer sola og da må vi starte rosévin-sesongen. En klassiker er da Rosaura fra Feudi di San Gregorio. Litt markjordbær i lukten og frisk og fruktig i stilen. Nå kan sommeren komme.
I dag skal vi til en kul vin fra Australia. Most Wanted lyser jo ut av hyllene på polet og det gjør den lurt i. Dette er en frisk og deilig pinot som er litt varm i stilen. En saftig og litt lett vin.
Selv om sykkelsesongen er over bør man kunne unne seg en sykkelvin. Dette er en vin fra Spania på granacha-druen. Noe som gjør den krydret og smakfull. Mye smak for en billig penge kan man godt si om denne vinen. Vinen finnes nå i en utgave med juleinnpakning, men du trenger ikke vente til jul for å smake på denne.




































