En bekmørk drømmereise
Etter den kritikerroste debuten serverer Gaahls Wyrd oss et rykende ferskt minialbum. Det er en musikalsk opplevelse helt utenom det vanlige.
En av svartmetallens mest prominente figurer, Kristian Espedal, alias Gaahl, startet sitt nye prosjekt Gaahls Wyrd i 2015. Debutalbumet, GastiR – Ghosts Invited (2019), høstet strålende kritikker og en spellemannpris. Forventningene er derfor særdeles høye når vi nå får servert en ny EP – eller minialbum, som Gaahl selv kaller det. De forventingene blir så absolutt innfridd når Gaahls Wyrd inviterer deg med på en musikalsk reise med The Humming Mountain. Dersom du velger å bli med, vil du få en enorm lytteopplevelse.
Allerede på åpningssporet skjønner vi at dette er et musikalsk verk utenom det vanlige. «The Seed» er en lang og rolig låt med enorme mengder mystikk, komplett med Gaahls hviskende vokal og vakkert pianospill. Jeg lar meg rive med såpass mye at de 9 minuttene låta varer føles forbausende kort.
Mystisk og mektig
Tittelkuttet bringer den mystiske stemningen videre på en nydelig og grandios måte, og med tredjesporet «The Dwell» har bandet pakket så mye inn i en fem minutter lang låt at det er vanskelig å finne ord. Den byr på mektige refreng, en nydelig gitarsolo og eminent trommespill fra Kevin «Spektre» Kvåle.
Dersom du er fan av ekte norsk svartmetall bør «Awakening Remains – Before Leaving» gå rett hjem. Det er en gigantisk låt, hvor nevnte Spektre nesten stjeler showet, hadde det ikke vært for Gaahls fantastiske vokal. Her leverer frontfiguren så til de grader, der han nærmest messer fram teksten. Utrolig mektig.
At dette verket er unikt og annerledes er like sikkert som at paven er katolikk. Det fremstår ikke som et album eller en EP i konvensjonell forstand, men et 29 minutter langt kunstverk.
Avslutningslåten «The Sleep» inneholder ikke annet enn clean gitar, noen lydeffekter og Gaahls rolige, nærmest snakkende vokal. «This is the voice of the dream», hvisker han til oss. Det er definitivt en uvanlig avslutning på en EP, men det er så stemningsfullt at den runder av verket på en nydelig måte.
Ikke bakgrunnsmusikk
Mens åpnings- og avslutningslåtene er nye komposisjoner, er «The Dwell», «Awakening Remains – Before Leaving» og tittelsporet låter som egentlig skulle være med på GastiR – Ghosts Invited. De har likevel blitt endret for å passe inn i det nye minialbumet, og The Humming Mountain fremstår dermed helt selvstendig og uavhengig av debuten. Videre gjør måten plata er satt sammen på at den absolutt ikke bør høres på shuffle.
At dette verket er unikt og annerledes er like sikkert som at paven er katolikk. Det fremstår ikke som et album eller en EP i konvensjonell forstand, men et 29 minutter langt kunstverk. Dette er ikke bakgrunnsmusikk. Dette er et verk hvor Gaahls Wyrd nærmest bygger en egen musikalsk verden, med sitt unike sound og stemningsbygging. Det eneste jeg har å trekke for er at jeg synes vokalen ligger litt langt bak i mixen på noen av låtene. Skjønt, det kan også være en idé bak det.
Med The Humming Mountain følger altså Gaahls Wyrd opp debutalbumet på en aldeles utmerket måte. Gaahls enorme kreativitet, bandets instrumentale ferdigheter og Iver Sandøys bunnsolide produksjon sørger for en mystisk reise inn i Wyrds egen drømmeverden. Resultatet er intet mindre enn slående vakkert.
Av Knut Egil Aure Nilsen
Sporliste
- The Seed
- The Humming Mountain
- The Dwell
- Awakening Remains – Before Leaving
- The Sleep