Tirsdag 4. juni 2019

Tøft, men simpelt

Det er bare et drøyt halvår siden Uncle Acid & The Deadbeats spilte på Rockefeller, men allerede nå avlegger de Norge to nye besøk, på Blå i hovedstaden og på Folken i Stavanger. Vi tok turen til Stavanger for å se hva syreonklene hadde å by på denne gangen.

Med et svært simpelt sceneoppsett går ikke Uncle Acid-gutta rundt grøten med denne opptredenen. De trer ut på den mørke og enkle scenen og starter med en av den siste skivas beste låter, «I See Through You», en skikkelig rytmisk låt som er blant de mer rocka i Uncle Acids diskografi. Videre får vi to låter fra den herlige «Mind Control»-skiva, som også blir blant kveldens beste.

«Mt. Abraxas» er en skikkelig melankolsk og kald låt som bygger veldig på de seige riffene og en følelse av tomhet i Kevin Starrs stemme. Dessverre er det rundt dette tidspunktet at man merker godt at instrumentene virkelig overdøver stemmen til Starrs. Av og til trodde jeg nesten at mikrofonen var skrudd av. Nå skal det også sies at Starrs stemme er betydelig bedre i studio, det skal nok ikke sees bort ifra at han har valgt en temmelig vanskelig sangstil.

Slapt publikum
«Shockwave City», som er en av «Wastelands» tøffeste og mest fengende låter, blir også en av kveldens beste øyeblikk. Garantert en av de låtene deres som fungerer best live. Deretter dabber stemningen litt av med en trio av låter, «Crystal Spiders», «Dead Eyes of London» og «Pusher Man». Det er for all del ikke dårlige låter, men de var lite fengende på scenen, og lider enda mer av mangel på vokal enn tidligere. Heldigvis er det kortvarig, da resten av kvelden består av slager etter slager.

«I’ll Cut You Down», som forståelig nok er bandets mest populære låt, er neste ut. Jeg får inntrykk av at publikum mest består av lokalbefolkning som ikke kjenner til bandet fra før av, da til og med ikke denne låten skaper skikkelig stemning. To jenter ved siden av meg er mer interessert i å filme seg selv som er på konsert enn å faktisk høre på musikken – det ødelegger virkelig hele 70-tallsvibben som showet gir.

En tøff og simpel konsert med gode 70-talls Black Sabbath-vibber og et hint av syre.

«Melody Lane» er definitivt settets beste låt, bygget på et skikkelig deilig og seigt riff hele låten igjennom, som til store grader minner om «Sabbath Bloody Sabbath». «No Return», som er verdig et skrekkfilm-soundtrack, er siste låt ut og gir en skikkelig oppbyggende og intens avslutning på konserten.

Dårlige lydforhold
Kevin Starrs er en svært flink musiker, det viser han gang på gang med studioalbumene sine. Jeg vet ikke om dette var et sjeldent tilfelle eller ei, men denne konserten etterlot meg med et ønske om mer. Det var en del som manglet. Først og fremst var det visuelle svært kjedelig, spesielt da jeg vet at Uncle Acid egentlig pleier å ha med seg en diger LED-skjerm i bakgrunnen med masse psykedeliske bilder og videoer. Denne gangen fikk vi dessverre bare logoen deres på en bakgrunn man aldri så på grunn av dårlig belysning. De gjorde heller ikke særlig mye ut av seg på scenen og har lite til ingen forbindelse med publikum. På den ene siden var dette ganske kult, da det bare styrker hele den simple 70-talls estetikken de har gående, men på den annen side ble det litt for kjipt i forhold til hva Uncle Acid har å by på musikalsk.

Så over til nettopp det, det musikalske. De spilte utrolig bra, men igjen mangler noe her også. Som nevnt tidligere var stemmen til Starrs altfor lav i forhold til instrumentene. Om de pleier å være slik eller om det var miksingen som var feil vet jeg ikke, men noe var galt. I tillegg synes jeg lyden ble litt grumsete til tider, og det kunne være vanskelig å høre de separate detaljene. Setlisten var temmelig bra, da de spilte de viktigste låtene fra hele karrieren, men et parti midt i settet på tre låter kunne lett blitt byttet ut med for eksempel «Stranger Tonight» og «Bedouin» fra siste skive. Til og med den akustiske tittellåten «Wasteland» kunne vært et utrolig kult avbrekk midt i settet.

Generelt presenterte Uncle Acid & The Deadbeats en tøff og simpel konsert med gode 70-talls Black Sabbath-vibber og et hint av syre, men dessverre var visse lydelementer svært dårlig behandlet og det visuelle var altfor kjedelig i forhold til musikken.

Av Adrian Øien
Foto Jørgen Freim

Les også: Uncle Acid & The Deadbeats @ Rockefeller i november 2018.

previous arrow
next arrow
Slider

Settliste
1. I See Through You
2. Waiting for Blood
3. Mt. Abraxas
4. Mind Crawler
5. Death’s Door
6. Shockwave City
7. Crystal Spiders
8. Dead Eyes of London
9. Pusher Man
10. I’ll Cut You Down
11. 13 Candles
12. Melody Lane
13. No Return