Onsdag 1. april 2020
Samspilt band og bra produksjon
USF Verftet har rigget i stand til Verftet Online Music Festival, Bergens største virtuelle konsertfestival, hvor bergensbandet Enslaved var en selvfølge på programmet. Denne onsdagskvelden kunne vi dermed få en hardtslående, digital konsertopplevelse rett hjem i stua. Nei, det er ikke aprilsnarr.
I disse dager hvor koronapandemien har preget en hel verden, og spesielt musikkbransjen har fått lide hardt under total mangel på konserter, var det en stor glede for undertegnede å endelig kunne få se ett av mine favorittband live i år. Det settes stor pris på at Verftet Online music Festival organiserer en hel uke med konserter innen varierte musikksjangre. Det er dog veldig merkelig å se en konsert som livestream på en skjerm med headset, uten noen form for publikum eller en relasjon mellom bandet på scenen og deres fans.
Men dette var ingen hindring for Enslaved som leverte en kanon konsert med en frisk settliste med gode låter fra flere album, helt tilbake til deres debut-EP fra 1994.
Enslaved sparket i gang med «Ethica Odini» fra albumet «Axioma Ethica Odini». Fra første låt, og konsekvent gjennom hele settlisten bestående av ni låter, leverte de en solid, fantastisk og samspilt konsert med utsøkt lydkvalitet og topp produksjonsnivå.
Variert settliste
Settlistens andre og tredje låt, «Return to Yggdrasil» og «Ruun» har aldri lått så bra som det gjorde i kveld. Vi fikk også servert tre låter fra det kritikerroste albumet «Below The Lights», med sanger som «The Dead Stare», «The Crossing» og «Havenless». Førstnevnte har de ikke spilt siden 2006 på Karmøygeddon Metal Festival, ifølge Ivar Bjørnson.
Enslaved valgte tre særdeles sterke låter som de siste tre sporene, som også er godt varierte tidsmessig fra deres 30 år gamle diskografi. «Sacred Horse» fra sistealbumet «E» er en ikonisk sang som mange forbinder den skiven med, mens «Isa» har blitt et fast inventar i enhver Enslaved-settliste. De avsluttet med «Allfǫðr Oðinnen», som definitivt er en av undertegnedes favorittlåter fra deres debut-EP «Hordanes Land».
Jeg må ærlig innrømme at jeg har sett Enslaved omlag ni ganger ved tidligere anledninger, og i kveld var det lydmessig noe av det beste jeg har sett av dem noensinne. Men med streaming går vi dessverre glipp av en viktig komponent i en livekonsert, og det er relasjonen og energien mellom bandet og publikum. Mens bandet spiller tenker man ikke så mye over det, men når det blir pause mellom låtene er det veldig rart og unaturlig, og jo mer de prøver å snakke, jo mer kleint føles det.
En solid, fantastisk og samspilt konsert med utsøkt lydkvalitet og topp produksjonsnivå.
Men det er ikke bandets skyld, det skyldes plattformen de spiller på. Dette er den eneste plattformen hvor det er mulig å fremføre musikk under en pandemi, og her leverte de så godt de kunne. Om de hadde hatt en sømløs settliste med ambient musikk eller overganger, så kunne de kanskje ha forhindret kleine pauser mellom låtene.
Utsøkt produksjon
Musikalsk var det utsøkt og en fryd å oppleve, både med tanke på lyd og produksjonsnivå. Det skal også sies at det var interessant og veldig givende å kunne oppleve konserten med såpass dynamiske kameraføringer og vinkler.
Settlisten var veldig variert og vi fikk servert 9 fantastiske låter, hvor tre av låtene ikke har blitt spilt live på en god stund. Det er bare å glede seg til Beyond The Gates senere i år, hvor de skal spille gjennom hele «Below The Lights»-albumet. De tre låtene de leverte herfra var helt fantastisk utført og veldig samspilte.
Samspilt er vel et nøkkelord for hele Enslaveds lydbilde, og de har definitivt sin egen stil som gjør dem særegne, og det trengs nå mer enn noensinne for å lykkes i musikkbransjen. Om jeg skal pirke på noe, så er det vel at vi ikke fikk servert en eneste låt fra deres kommende album «Utgard», som utgis til høsten. Men det er også forståelig at de ønsker å spille dette materialet live første gang med publikum til stede.
Jeg tar av meg hatten for Enslaved, for i kveld leverte de dynamitt!
Av Arash Taheri
Se hele konserten her: