Søndag 18. august 2024
Gåtefullt i Operaen
Det ble en svært vellykket kveld da folkrockbandet Gåte inntok selveste Operaen i Oslo.
Av Dag Rossing
Foto Ketil Martinsen
Trønderske Gåtes blanding av rock og norsk folkemusikk fikk mange tilhengere da de ble sluppet løs på et intetanende publikum for noen-og-tjue år siden. Etter noen få år sa de takk for seg, men gjenoppstod i 2017 og har vært en populær konsertattraksjon siden. Melodi Grand Prix har de deltatt i òg! Denne søndagen sto de på ingen ringere scene enn den til Den Norske Opera.
Så da var det bare å kle seg i finstasen. Regner med at Gåte ikke trenger noen særlig presentasjon. Dannet av søskenparet Sundli, Gunhild og Sveinung, i 1999. Gitarist Magnus Børmark har også vært med hele tiden. Sveinung hoppet imidlertid av karusellen for et års tid siden. Dagens besetning består, foruten Gunhild og Børmark, av Mats Paulsen på bass, Jon Even Schärer på trommer og John Stenersen på noe som kalles en nøkkelharpe samt keyboards.
Det var ikke akkurat smekkfullt i Operaen. Bra med folk, men det var en del ledige seter å se. Et teppe hang ned fra taket som du kunne skimte scenen bak gjennom. Lyset ble dempet, Gunnhild dukket opp foran teppet og begynte å synge backet opp av et kor man kunne se i silhuett gjennom teppet. Etter hvert ble teppet heist opp og resten av bandet materialiserte seg og koret forsvant.
Første låt var «Førnesbrunen» fra bandets siste album som, ikke overraskende, har fått tittel etter deres MGP-bidrag «Ulveham». Grand Prix-låta kom forholdsvis tidlig i programmet òg, men ikke før vi hadde fått noen smakebiter fra Gåtes første periode i form av «Iselilja» og «Kara tu omna».
Spesiell anledning
Det er tydelig at dette er en spesiell anledning for Gåte òg. Normalt spiller de på klubbscener og kulturhus. Gunhild var helt tydelig rørt over hele begivenheten og at de i hvert fall nesten hadde klart å fylle landets mest prestisjetunge konsertarena. Og publikum virket også bevisst på hvor de var. Jeg registrerte svært lite av den skravlingen vi dessverre altfor ofte opplever på konserter – også de med kun sitteplasser. Og det var godt, for Gåtes musikk er ganske kontrastfylt, med mange rolige vare partier mellom de mer rocka bitene. Det hadde gjort seg dårlig med masse summing av stemmer da.
Gåte kom, så og vant i Operaen.
Men folkeviseinnslagene til tross: det er ingen tvil om at Gåte er et hardtslående rockeband. Børmark og Paulsen på sine henholdsvis seks og fire strenger var hyperaktive som få og nærmest pogodanset når musikken inviterte til det.
Men cirka midtveis skulle vi roe oss litt ned. Det ble trillet inn en plattform med krakker som bandet satte seg på etter at Gunhild hadde tent to kubbelys, og de spilte et par låter der tempoet var tonet vesentlig ned. Men det skulle ikke vare så lenge! For så kom en gjesteartist utpå i form av Agnete Kjølsrud, kjent fra Animal Alpha og Djerv. Hun og Gunhild sang duett på «Svarteboka» fra årets album, Agnete med sin mer intense, rocka framtoning i kontrast til Gunhilds mer vare scenepersonlighet. Det var en flott versjon vi fikk.
Vanvittig gitarsolo
Koret kom tilbake for «Kjærleik» og deretter var det duket for en mektig og episk versjon av «Margit Hjukse». Gunhild var i sitt ess på denne! Etter «Bruremarsj fra Jämtland» og «Bannlyst» og en helt vanvittig gitarsolo fra Børmark som ville ha forbløffet Jimi Hendrix – ikke engang Jimi brukte en lyskaster som slide – takket bandet for følget og gikk av scenen.
Men helt ferdige var vi ikke ennå. Publikum var kjapt på beina og klappet bandet (og koret) inn igjen og vi fikk en flott versjon av «Sjåaren». Her hadde for øvrig nøkkelharpemannen Stenersen byttet til bass mens Paulsen var opptatt bak keyboardet.
Gåte kom, så og vant i Operaen, og det var ikke mye å trekke for her. Lyden var bra, selv om jeg et par ganger tok meg i å tenke at den kunne ha vært enda bedre tatt i betraktning hvilket hus vi befant oss i. Det kan ha hatt noe å gjøre med hvor jeg satt, i orkestergraven på andre rad. Men for all del, det var meget bra, og begeistringen lå tykt utenpå både band og publikum.
Så takk til Gåte for en svært vellykket kveld i Operaen. Det er ikke ofte jeg personlig er i dette huset. Og bandet må jo ha vært lettet! Jeg tipper at de har følt på en og annen sommerfugl i magen i timene før de gikk på scenen i selveste Den Norske Opera og Ballett.